A HARANGODI ERDEI ISKOLA FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA1. Előzmények 1.1.A Harangodi Erdei Iskolát a Napkori Erdőgazdák Szövetkezete hozta létre 2004-ben FVM által támogatott közjóléti beruházásból Napkor község határában lévő erdőrészben. Intézményünk 2005 márciusában kezdte meg működését.
1.2.A beruházás célja az volt egyrészt, hogy környezeti, erdészeti-és vadászati oktatóközpontként szolgáljon a térségben és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, másrészt az, hogy helyet adjon vadászati és erdészeti és egyéb turisztikai rendezvényeknek.
1.3.A Napkori Erdőgazdák Zrt. együttműködési megállapodást kötött a Nyíregyházi Főiskola Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziummal, hogy közösen működtetik az erdei iskolát, melynek keretén belül az Erdőgazdák biztosítják az infrastruktúrát és a programhoz szükséges szakemberek egy részét, míg a Gyakorló iskola biztosítja a szakmai-pedagógiai programot és az abban résztvevő pedagógusokat.
2. Jelen 2.1.Környezet: A Harangodi Erdei Iskola telepített - főként akác, erdei fenyő, nemes nyár, vörös tölgy - elegyes erdőben helyezkedik el.
2.2.Az intézmény infrastruktúrája a következőkből áll: - 38 férőhelyes, 7 szobás, kétszintes, hőszigetelt, fűthető központi épület (erdei iskola), étkezővel, elkülönített oktató terekkel és szaunával.
- fedett, 40 férőhelyes szabadtéri foglalkoztató kemencével
- mesterséges kistó híddal, életfával
- vadászati tanösvény (Őzike, 13 tájékoztató táblával, 2,8 km)
- természetismereti tanösvény (Pagony, 30 tájékozató táblával, 5,9 km )
- háziállat bemutató (őshonos magyar háziállatokkal)
- fa játszótér
- füvesített sportpálya
- bemutató erdő (1 ha nyitvatermő gyűjtemény, 2 ha lombhullató és cserjegyűjtemény
2.3.Humánerőforrás: - 1 fő állású igazgató
- 2 főállású takarító és konyhai kisegítő
- 1 főállású gondnok
- 5 megbízott oktató ( 3 gyakorló iskolai tanár, 1 főiskolai tanár, 1 nyugdíjas középiskolai tanár)
- 1 megbízott marketing és PR vezető (Gyakorló iskola igazgatója)
- Változó számú, a programba időszakosan besegítő szakemberekből álló csapat.
2.4.Fenntartás és üzemeltetés: az intézmény célja, hogy non-profit alapon önfenntartóan működjön. A működtetéshez és üzemeltetéshez szükséges pénzeszközök egyrészt az erdei iskola szolgáltatásból befolyó részvételi díjakból, másrészt az egyéb programokból befolyó pénzösszegekből biztosítottak. 2.5.Szakmai program: - A környezet adottságaira épít
- Több mint 50%-ban a természetben, szabadban zajlik le
- 5 napos
- Modulokból építkező, projekt szemléletű
- Gyakorlatorientált foglalkozásokból épül fel
- Célcsoportja: főként általános és középiskolás korosztály, de nyitottak vagyunk az óvodások és az idősebbek felé is
- A gyerekeket minél jobban igyekszik aktivizálni, bevonni az egyes tevékenységekbe, elősegíti a szociális készségek fejlesztését
- Az egész program a környezettudatosság és fenntarthatóság jegyében valósul meg
- Téli, tavaszi és őszi évszakoknak megfelelő felépítésű
Programkínálat: - Őshonos magyar háziállatfajták megismerése és gondozása
- Tájékozódás térben és időben
- Meteorológiai megfigyelések
- Az erdő és az ember
- „Természetbúvár” ismeretek, terepi vizsgálatok, a természet tavasszal / ősszel / télen
- A Harangodi erdő, homokfüves puszta, tó és tópart élővilágának megismerése
- Természet és művészet
- Vadászkutya bemutató és vadászati ismeretek
- Vadaskert látogatás lovas kocsival, vadles cserkeléssel
- Madáretető készítés, téli madármegfigyelés
- Természet- és környezetvédelem, állatvédelem
- Kenyérsütés kemencében.
2.6.Helyzetelemzés (SWOT analízis):
Erősségek | Lehetőségek | A Napkori Erdőgazdák Zrt., mint fenntartó stabil anyagi háttérrel rendelkező 1992-től folyamatosan működő, egyre bővülő tevékenységi körrel rendelkező gazdasági társaság. A szakmai hátteret biztosító szakemberek lelkes, gyakorlott, jól képzett és felkészült főiskolai, gimnáziumi és általános iskolai pedagógusok, erdészek és vadászok. A szakmai programunkon keresztül sok gyerek, fiatal és felnőtt ismerkedik meg az őt körülvevő világgal. Minden igényt kielégítő jól felszerelt infrastruktúrával rendelkezünk.
| Az erdészeti részvénytársaság vezetőinek nyitottsága és pozitív hozzáállása, valamint kiterjedt kapcsolatrendszere révén jó lehetőségek kínálkoznak az intézmény továbbfejlesztésére. A szakmai programot kidolgozó és megvalósító személyek alkalmasak a szakmai program változó igényekhez és kihívásokhoz igazodó továbbfejlesztésére és új programok, programelemek kifejlesztésére. A gyerekek érdeklődése igen nagy a természet és a természetben lezajló folyamatok iránt. A kedvező infrastrukturális és környezeti adottságok széles körű hasznosítást tesznek lehetővé.
| Gyengeségek | Veszélyek | Nem eléggé ismert a lehetőség, amit az erdei iskola kínál. A társadalmi ismertség és elismerés még nem megfelelő. A fenntartáshoz szükséges anyagi eszközök, főként részvételi díjakból származnak, melynek előteremtése komoly anyagi terhet jelent a családok számára.
| A változó és kiszámíthatatlan oktatáspolitika bizonytalanná teszi az erdei iskolák és a környezeti nevelés jövőjét. Egyre csökkenő központi támogatási rendszer az erdei iskola programokra. Az iskolák többsége nem elhivatott az erdei iskola program iránt, és látszatmegoldásokkal igyekszik „megvalósítani” saját erdei iskola programját. |
3. Jövőképünk 3.1.Célunk: Hosszú távon mind környezeti mind gazdasági szempontokat figyelembe véve folyamatosan működő, fenntartható erdei iskola működtetése, amely képviseli a környezeti nevelés céljait és gondoskodik a szakmai program színvonalának megtartásáról és fejlesztéséről. Tevékenységét jellemezze a széleskörű, sokszínű szakmai és baráti együttműködés. 3.2.Küldetésnyilatkozat: A Harangodi Erdei Iskola a Magyarországon működő erdei iskolák legjobbjai közé kerüljön, mind a szakmai programot mind az egyéb szolgáltatásait tekintve, ezzel elősegítve a környezettudatosság és érzékenység fejlődését, a környezet-harmonikus magatartás megerősítését a fenntartható fejlődés szellemében. Céljait nyitott oktatóközponti-, terepi-, erdei iskolai programokkal, kiadványokkal, továbbképzésekkel, szakmai rendezvényekkel valósítja meg. 3.3.Középtávú stratégiai céljaink: A fejlesztést szolgáló források hatékony felhasználásának elősegítése és folyamatos bővítése.
A közoktatási rendszer szereplőivel – elsősorban a potenciális partnerekkel (szolgáltatást igénybe vevő iskolák) - valóárbeszéd ill. együttműködés fejlesztése. Új partnerek felkutatása és további együttműködések kiépítése.
A folyamatos működés anyagi, eszköz és humánerőforrás feltételeinek biztosítása.
Folyamatos fejlesztés képességének kialakítása.
3.4.Hosszú távú stratégiai céljaink: A természeti környezet megóvása; a társadalom – ezen belül kiemelkedően az ifjúság – környezeti nevelésének továbbfejlesztésén keresztül.
Eredményesen szolgálni a gyerekek és fiatalok, rajtuk keresztül a társadalom minden rétegének fejlődését, személyiségük gazdagodását.
Hatékonyan szolgálni a környezet védelmét, a magyar állampolgárok egészségi állapotának és életminőségének javulását, a kulturális javak iránti igény fenntartását.
|